Passionate People

Inspiration, ideer samt andet spændende og relevant indhold

for personer med nedsat mobilitet

Træningsudstyr til kørestolsbrugere – bliv stærkere og sundere

Kørestol, træning, sport, træningsudstyr, bueskytte, bueskydning

For nogle handicappede, og i særlig grad for kørestolsbrugere, kan det være en udfordring at få nok motion. Når man har begrænset bevægelighed, eller hvis ens styrke, udholdenhed eller fysiske evner er nedsat, kan det være ekstremt svært at holde sig i god form. Alligevel ved vi alle, at der er et væld af sundhedsfordele forbundet med regelmæssig motion, og netop derfor ønsker også flere og flere at finde træningsudstyr og motionsformer, der passer netop deres behov og fysiske kunnen.

Der findes heldigvis en del forskelligt træningsudstyr målrettet til personer med handicap. I denne artikel ser vi på det træningsudstyr, som kan hjælpe kørestolsbrugere med at få mere regelmæssig motion og komme i bedre form.

Træningsudstyr til kørestolsbrugere

Indendørstræning med hometrainer

Der findes forskellige former for indendørstræning, hvor kørestolsbrugere kan træne deres kropsstabilitet, armmuskler og udholdenhed. En af de bedste og mest udbredte løsninger er en hometrainer med ruller, som den i videoen nedenfor.

Før træning bakker personen sin kørestol op ad de to slisker, og kører herefter stolen ved at trække i drivringene, på vanlig vis. Det er naturligvis muligt at justere modstanden i rullerne, således at intensiteten kan øges og træningen gøres hårdere.

Under træning måles brugerens puls, den kørte distance og hastigheden, og systemet kan kobles til din smartphone eller tablet, så du kan følge dine fremskridt. Den praktiske størrelse gør at hometraineren er bærbar, forholdsvis let og dermed nemmere at have med på ferier eller lignende.

En hometrainer som denne kan bruges på alle niveauer, af motionister som gerne vil tabe sig og/eller forbedre deres kondition og fysiske styrke, og af topatleter, som gerne vil forbedre deres styrke, hastighed og udholdenhed i forbindelse med konkurrence.

Pedaltræner

Pedaltrænere er for handicappede, der forsat har nogen bevægelse i enten arme og/eller ben og er særligt velegnet til personer der har en bedre funktion i den ene side af kroppen. Med pedaltræningen kan personen bruge den gode side til at få bevæget, og dermed styrket den svagere side.

Der findes mange forskellige pedaltrænere og i mange forskelligere prisniveauer. De fleste pedaltrænere for kørestolsbrugere kan oftest indstilles i højden, således at brugeren kan vælge at træne enten ben eller arme. Kørestolsbrugeren hjuler i pedalerne, mens han eller hun forsat sidder i kørestolen.

Ligesom på en motionscykel kan modstanden varieres, så den passer til brugeren, og displayet kan evt. vise hastighed, distance, antal kørte kilometer, og hvor længe personen har kørt.

En pedaltræner er en oplagt mulighed for træning, for at få øget blodcirkulationen og muskelmassen og når kroppen gradvist bliver stærkere, er der god mulighed for at søge udendørs fx på håndcykel eller traditionel trehjulet cykel og få den friske luft inkluderet i træningen.

Håndvægte

Håndvægte er en populær og effektiv måde at styrke arme og ben på, og de kan bruges af de fleste. Øvelser med håndvægte kan laves på et utal af måder, fx hvor håndvægtene holdes i hænderne, og armene strækkes og løftes ud fra kroppen, dette styrker både muskler, balance og kropsstabilitet.
Mange mennesker med handicap kan have glæde af at bruge håndvægte i deres træning – især bløde håndvægte af materialer som fx neopren. Start med et par lette håndvægte, og læg mere vægt på, efterhånden som du bliver stærkere, får styrket din stabilitet og kommer i bedre form.

Håndleds- og ankelvægte

Håndleds- og ankelvægte kan bruges til at give ekstra modstand i forbindelse med fysisk træning, eller de kan bæres under dagligdagsaktiviteter, således vil den fysiske styrke og muskelmassen gradvist blive øget.
Det er optimalt, at anskaffe håndleds- og ankelvægte med velcro-remme, så brugeren på denne måde kan have dem på uden at skulle holde fast i dem.

 Træningselastikker

I forhold til håndvægte, er træningselastikker en blidere måde at øge den fysiske styrke på. Træningselastikker kan købes i faste mål eller i længder på op til 25 m. Elastikkerne er farvekodet efter tykkelse og dermed modstand (gul er den letteste, og sort er den sværeste). Dette enkle og billige træningsredskab kan hjælpe med langsomt at opbygge styrke og udholdenhed. Ønsker brugeren efter en perioden mere modstand eller tungere vægt, skiftes evt. til håndvægte eller anden mere krævende styrketræningsform.

Vores anbefaling – træningshandsker

Hvis du overvejer at øge dit aktivitetsniveau, kan et par gode træningshandsker hjælpe til, at du undgår vabler på hænderne. Gå ikke på kompromis med kvaliteten – et godt par kan betyde hele forskellen på, hvor meget du faktisk kan få trænet.

Hvis du gerne vil holde dig sund og komme i god form, er der stadig flere måder at gøre det på. Uanset om du gerne vil køre et par ekstra kilometer om ugen, eller du gerne vil gå hele vejen med en hardcore personlig træner, kan du overveje dine muligheder og se efter specialudstyr, der kan hjælpe dig med at opnå dine mål.

Få eventuelt nogle gode råd om egnede træningsformer fra en fysioterapeut eller ergoterapeut med kompetencer indenfor netop dit handicap.