Passionate People

Inspiration, ideer samt andet spændende og relevant indhold

for personer med nedsat mobilitet

Skal jeg ændre min kost efter at have fået en rygmarvsskade?

Sund morgenmad - Hold fokus på din sundhed når du har fået en rygmarvsskade

Hvis du har fået en rygmarvsskade, kan det godt være, du ikke skal spise helt på samme måde som før. Men før du ændrer din kost, bør du tale med din læge og eventuelt med en kostvejleder.

Det kan være svært at ændre sine spisevaner, men det er vigtigt at se på din nye livsstil og vurdere, om den kost, du spiser, er sund nok. Derudover går kost og motion som bekendt hånd i hånd, hvis du vil have en sund livsstil.

Ændrede ernæringsbehov

Efter en rygmarvsskade har du større risiko for komplikationer som fx overvægt, diabetes eller for højt kolesterol. Det skyldes både selve skaden på din ryg, men også de fysiske udfordringer, du står overfor, når du skal købe ind og lave mad. Her er nogle af de mulige faldgruber med hensyn til kost, som du skal være opmærksom på:

  • Vægtstigning
  • Tab af knoglefasthed, også kaldet knogleskørhed eller osteoporose
  • Ændringer i muskelsammensætningen, lavere muskel-til-fedt-ratio
  • Risiko for tryksår

Hvad skyldes disse risici?

Rygmarvsskader forårsager ændret nervestimulering af musklerne. Og kan sænke dit stofskifte. Derfor skal kosten og kalorieindtaget justeres, så du kan holde en sund vægt. Så med mindre du er meget aktiv og dyrker meget sport, bør du indtage færre kalorier end før din skade.

Nogle kostvaner kan være usunde for dig. Selvom du skærer ned på kalorierne, skal du sikre, at du får en alsidig kost med alle de vitaminer og næringsstoffer, som du har brug for.

Her er nogle fif til at holde vægten nede:

  • Læs varedeklarationen
  • Planlæg dine måltider og indkøb
  • Vælg fedtfattige fødevarer
  • Vælg fiberrige fødevarer
  • Spring ikke måltider over
  • Spis alsidigt og sundt
  • Spis på faste tidspunkter på dagen

Andre sundhedsrisici

Udover vægtøgning kan forkert kost også give andre problemer. Folk med rygmarvsskader skal tænke på deres nyre- og tarmfunktion. Det kan være noget af det sværeste at styre.
Det anbefales, at du spiser 15-30 gram fiber om dagen, så du holder maven i gang. Men hvis du spiser over 20 gram fiber, kan det nogle gange give forstoppelse. Hemmeligheden er at finde lige præcis den mængde, der virker for dig. Graden af innervation i tarmene er forskellig fra person til person. Det er godt at finde en balance, hvor fibrene holder maven i gang uden at gøre dig forstoppet. Det er også en god idé at drikke mindst 1½ l væske om dagen – på den måde kan du også forebygge forstoppelse.

Det er også vigtigt for blæren, at du drikker rigeligt vand. Når du får tilstrækkeligt med vand, vil det være med til at forebygge nyreinfektioner og blæresten. Det siges også, at det kan være gavnlig, at drikke ren tranebærsaft flere gange om dagen, hvis du har tendens til blærebetændelse.

Får du tilstrækkeligt med D-vitamin og Calcium, kan du forebygge knogleskørhed. Og en af de bedste måder at holde knoglerne stærke på er at lave aktiviteter, hvor du belaster knoglerne fx ved at komme op i et ståstøttestativ. Hvis du kan løfte vægte, er det også en mulighed. Men når du har en skade på rygsøjlen, betyder det ofte, at du ikke kan løfte så meget og måske er mindre aktiv. Derfor skal du være ekstra opmærksom på dit indtag af D-vitamin og calcium.

Dårlig kost kan faktisk også øge din risiko for at udvikle tryksår. Hvis du ikke spiser sundt eller ikke drikker nok vand, kan din hud blive mere skrøbelig og derved lettere gå i stykker, det samme gælder ved overvægt. Du kan som kørestolsbruger risikere at få tryksår, fordi det kan være svært at skifte siddestilling og flytte vægten når du sidder i kørestolen. Undervægt kan også give nogle problemer omkring tryk. Når du er undervægtig, er der ikke nogen “stødpude” i form af fedt mellem huden og knoglerne, så huden er dermed mere udsat, der hvor knoglerne ligger tæt ved huden. Og her kommer vi for at begrænse emnet ikke ind på andre alvorlige risici for tryksår ved fx shear, uhensigtsmæssige siddestillinger og forflytninger.

Kort sagt er det utroligt vigtigt, at du målrettet har fokus på at holde dig sund og i god form. Din krop er udsat for meget belastning og den har brug for den optimale mængde kost og væske i løbet af dagen.

Og husk at det ikke kun kosten, der er afgørende for din sundhed. Motion er ligeledes afgørende for dit velvære.

Tal med din læge eller terapeut om et passende motionstilbud, så I sammen kan finde frem til en løsning, der holder dig motiveret for at holde din krop i form.

 

 

Teksten er oversat fra engelsk.